Personuppgifter / GDPR

Integritetspolicy för Webland
Inledning
Din organisation och dess integritet är viktig för oss på Webland. Vi behandlar personuppgifter enligt GDPR (General Data Protection Regulation) som gäller inom hela EU sedan 25 maj 2018. Även om vi främst arbetar med företag, förekommer det att vi behandlar personuppgifter kopplade till kontaktpersoner inom organisationer – till exempel i samband med beställningar, supportärenden eller andra affärskontakter.
Denna policy förklarar hur vi hanterar och skyddar de personuppgifter vi samlar in i affärsrelationer med företag och andra organisationer.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Vilken information samlar vi in?
När du representerar ett företag och använder våra tjänster, kontaktar oss eller handlar av oss, kan vi komma att behandla följande uppgifter:
Uppgifter du eller din organisation lämnar:
• Företagsnamn och organisationsnummer
• Kontaktuppgifter till kontaktpersoner – namn, befattning, telefonnummer, e-post
• Fakturerings- och leveransadresser
• Betalningsinformation (t.ex. bankgironummer, fakturareferenser)
• Beställnings- och köpinformation
• Kommunikationshistorik (e-post, supportärenden, offertförfrågningar etc.)
Information vi samlar in automatiskt:
• Enhetsinformation (t.ex. IP-adress, webbläsare, operativsystem)
• Webbplatsanvändning och interaktion via cookies
• Orderhistorik och tjänsteanvändning
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Hur vi använder informationen
Vi behandlar personuppgifter från kontaktpersoner inom företag i följande syften:
• För att tillhandahålla, administrera och fakturera våra tjänster
• För att hantera affärsrelationer, offerter, beställningar och leveranser
• För support, teknisk hjälp och uppföljning
• För kommunikation om våra produkter och tjänster
• För att skicka relevanta nyhetsbrev och information, efter samtycke
• För att följa lagkrav, som t.ex. bokföringslagen eller andra myndighetskrav
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Laglig grund för behandling
Vi behandlar personuppgifter baserat på:
• Avtal – när vi ingår affärsavtal med din organisation
• Rättslig förpliktelse – t.ex. bokföring och skattemässiga krav
• Berättigat intresse – t.ex. för att ge god kundservice eller utveckla våra tjänster
• Samtycke – för direktmarknadsföring, nyhetsbrev eller frivilliga undersökningar
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Tredje parter vi delar information med
Vi kan komma att dela personuppgifter med:
• Betalnings- och kreditlösningsleverantörer
• Transport- och logistikpartners – för leveranser av produkter
• IT-leverantörer – som tillhandahåller våra e-post- och CRM-system
• Myndigheter – endast när vi är skyldiga enligt lag
All dataöverföring sker med adekvat skyddsnivå enligt GDPR, även om överföring sker till tredje land (t.ex. USA via Mailchimp eller Google Analytics).
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Lagring av data
Vi sparar uppgifterna så länge som det är nödvändigt för att uppfylla avtalsförpliktelser, lagkrav eller affärsändamål. Detta innebär exempelvis att fakturauppgifter sparas i minst 7 år enligt bokföringslagen.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Säkerhet
Vi vidtar tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda all data vi hanterar, t.ex. åtkomstkontroller, kryptering och säkerhetsloggar. Endast behörig personal har tillgång till känsliga uppgifter.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Dina rättigheter som kontaktperson
Även om du representerar ett företag, har du som kontaktperson vissa rättigheter enligt GDPR:
• Rätt till tillgång – du kan begära en kopia av de personuppgifter vi har om dig
• Rätt till rättelse – du kan be oss korrigera felaktiga uppgifter
• Rätt att bli raderad – under vissa omständigheter
• Rätt att invända mot behandling – särskilt vid direktmarknadsföring
• Rätt till dataportabilitet – om behandling sker med stöd av samtycke eller avtal
Kontakta oss på info@webland.se om du vill utöva någon av dina rättigheter.
Kontakta oss
Välkommen att kontakta oss genom att maila eller ringa.
Telefon
E-post
Öppettider
Mån-Fre 08-17
Lunchstängt 12-13